Mitä on työnantajabrändäys ja miksi siitä kannattaa olla kiinnostunut?

Lukuaika 2 minuuttia

 

”Kerron syyn heti kärkeen: jotta liiketoimintasi olisi kannattavampaa.”

Työelämän asetelma on muuttunut – kun ennen työnantaja oli työelämän valtias, nykyään työelämän keskiössä ovat ihmiset. Työntekijät vastaavat asiakaskokemuksesta, ja kun ennen huono asiakaskokemus tuli kerrottua omille ystäville ja tutuille, nyt yksikin huono asiakaskokemus voi saada sosiaalisen median kautta näkyvyyttä jopa sadoille tuhansille ihmisille ympäri maailman. Harva myös rakentaa enää uraansa pelkästään yhdessä organisaatiossa, ja työpaikalta vaaditaan yhä enemmän. Muutakin kuin varmaa palkkaa ja vakituista työsopimusta. Vai kumpaan yritykseen sinä asiakkaana mieluummin palaisit – siihen, jossa työntekijä selvästi nauttii työstään ja on ylpeä siitä, sekä haluaa taata sinulle parhaan mahdollisen ratkaisun, vai siihen, jonka työntekijästä paistaa kilometrien päähän että hän “on vaan töissä täällä”? 

Työnantajabrändäyksessä (employer branding) on kyse yrityksen erottautumisesta nimenomaan työnantajana – mikä meidät erottaa alan muista työnantajista, mitä me lupaamme, ja miksi meillä kannattaa olla töissä? Brändin tehtävä on herättää tunteita ja samaistumista – myös työnantajabrändin tehtävä on herättää kohdeyleisössäsi (eli nykyisissä työntekijöissä ja niissä joiden haluaisit teillä työskentelevän) tunne – haluan olla osaltani rakentamassa juuri tämän yrityksen menestystä!  Myös hakijamaine vaikuttaa työnantajabrändiin, josta on kirjoitettu julkaisussa: Hyvä maine toimii magneetin lailla – hakijakokemukseen panostaminen on strateginen valinta.

Työnantajabrändäys lähtee aina yrityksen todellisuudesta. Jos luulet, että voit luoda työnantajabrändiä kohtaamatta työntekijöidesi kokemusta arjen todellisuudesta ja toiveista, säästän aikaasi kertomalla, että se ei tule onnistumaan. Työnantajabrändisi luovat ihmiset ja yrityskulttuurisi. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaiken tulisi olla täydellistä, jotta voit markkinoida itseäsi työnantajana. Riittää, että tiedät tavoitteesi ja kommunikoit sekä sisäisesti että ulkoisesti, mikä on tämän hetken todellisuus ja mikä tavoitetila. Ja että aidosti suuntaat sitä kohti. 

”Työnantajabrändäys vaatii siis aikaa, vaivaa ja sitoutumista, eikä se välttämättä ole ihan helppoakaan. Kannattavaa se sen sijaan on.”

Harvard Business Review:n mukaan yrityksen täytyy maksaa keskimäärin 10% parempaa palkkaa, mikäli sillä ei ole vahvaa työnantajabrändiä. 50 henkilön yrityksessä tämä tekee vuodessa 187 500 euroa (3000 euron keskipalkalla). Puhumattakaan kuluista ja ajasta, joita käytät yrityksellesi oikeiden talenttien löytämiseen sen sijaan, että he löytäisivät teidät ja haluaisivat työskennellä juuri teille.  

Paljonko sinä olet valmis maksamaan huonosta työnantajamielikuvasta? Entäpä vahvasta työnantajabrändistä? 

 

Kirjoittanut:

Kaisa Seppälä
Rekrytointi & Employer Branding

Kaisan LinkedIn profiili

 

Kaipaako yrityksenne työnantajabrändi tuunaamista? Varaa aika Kaisan kanssa sparrailuun!

 

Kaisa Seppälä Notarec

 

Varaa vartin keskustelu

Tai ota suoraan yhteyttä:

+358 50 433 5138
kaisa@notarec.fi

 

 

Muita blogiartikkeleita


0 Kohdetta