Skip to main content

Rekrytointi - kaikki rekrytoinnista

Tältä sivulta löydät tietoa nykyaikaisesta rekrytoinnista

Rekrytointi pähkinänkuoressa

Rekrytointi on tänä päivänä paljon muutakin kuin työpaikkailmoituksen julkaisemista. Se on strateginen prosessi, jolla varmistetaan, että oikeat ihmiset löytyvät oikeisiin rooleihin. Onnistunut rekrytointi on kriittistä organisaation menestykselle: oikeiden osaajien löytäminen on kasvun edellytys. Oikea ihminen oikeassa roolissa voi luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia, parantaa tiimin dynamiikkaa ja tuoda uusia ideoita. Vastaavasti huono rekrytointipäätös voi johtaa tuottavuushaasteisiin, lisäkustannuksiin ja tarpeeseen aloittaa koko prosessi alusta. Siksi rekrytointiprosessiin kannattaa suhtautua strategisena investointina, ei pelkkänä hallinnollisena pakkona.

Rekrytointi on viime vuosina muuttunut hurjasti. Työnhakijoiden odotukset ovat kasvaneet, osaajamarkkina on entistä hakijavetoisempi, ja yritysten on erottauduttava edukseen houkutellakseen huippuosaajia.

Rekrytointi 2020-luvulla: entistä vaativampaa hommaa

Rekrytointi on muuttunut paljon viime vuosina. Työnhakijoiden odotukset ovat korkealla, osaajapula vaivaa monia aloja ja kilpailu parhaista tekijöistä on kovaa. Tutkimusten mukaan jopa 70 % yrityksistä kokee rekrytoinnin haastavaksi. Eli jos rekrytointi tuntuu välillä tervanjuonnilta, et todellakaan ole yksin tämän tunteen kanssa. Silti oikeiden ihmisten löytäminen on yrityksen menestyksen kannalta ratkaisevan tärkeää, joten rekrytointiin on pakko panostaa. 

Mutta miksi rekrytointi tuntuu nykyään haastavammalta kuin ennen? Tällä hetkellä rekrytoinnin kenttää muokkaavat ainakin seuraavat tekijät:

  • Hakijavetoinen työmarkkina: Parhailla osaajilla on varaa valita, mihin työhön tarttuvat. Työnantajat kilpailevat huippuosaajista, ei toisin päin. Pelkkä työpaikkailmoituksen julkaiseminen ei välttämättä riitä, jos vieressä on kilpaileva firma tarjoamassa houkuttelevampaa pakettia.

  • Osaajapula: Monilla aloilla, erityisesti teknologia- ja asiantuntijatehtävissä, on yksinkertaisesti liian vähän osaajia suhteessa kysyntään. Sopivien ehdokkaiden löytäminen on vaikeaa. Jopa 61 % yrityksistä pitää juuri pätevien osaajien löytämistä rekrytoinnin suurimpana haasteena.

  • Kasvaneet odotukset: Hakijat odottavat rekrytointiprosessilta entistä enemmän. Viestinnän tulee olla sujuvaa, palautetta kaivataan  ja hakuprosessin pitää edetä ripeästi. Jos kokemus on huono, se kerrotaan eteenpäin: negatiiviset hakijakokemukset leviävät somessa nopeammin kuin uskotkaan. Yksi huono rekrytointikokemus voi siis nakertaa työnantajamielikuvaa merkittävästi.

  • Muuttuva työelämä & teknologia: Etätyö, projektimallit ja uudet teknologiat (kuten tekoäly rekrytoinnissa) ovat muuttaneet toimintatapoja. Jos yrityksen rekrytointiprosessi on jäänyt ajastaan jälkeen, se näkyy heti hakijoille. Modernit työkalut pitäisi valjastaa rekrytoinnin tueksi. Muuten kilpailijat menevät ohi.

Mitä on moderni rekrytointi?

Modernissa rekrytoinnissa korostuu suunnitelmallisuus ja hakijakeskeisyys. Rekrytointi ei ole vain akuutteihin tarpeisiin reagointia, vaan jatkuvaa työnantajamielikuvan rakentamista ja tulevien osaajatarpeiden ennakointia. Notarec on erikoistunut teknologia-, asiantuntija- ja energia-aloihin, mikä antaa meille syvällistä toimialatuntemusta – mutta tässä oppaassa keskitymme rekrytoinnin parhaisiin käytäntöihin yleisellä tasolla, jotta sisältö palvelee jokaista aiheesta tietoa etsivää.

Suorahaku (headhunting): mitä se on?

Suorahaku tarkoittaa sitä, että rekrytoija etsii aktiivisesti potentiaalisia ehdokkaita tehtävään sen sijaan, että odotettaisiin hakijoiden lähettävän hakemuksia julkiseen työpaikkailmoitukseen. Käytännössä headhuntingissa lähestytään myös sellaisia osaajia, jotka eivät välttämättä itse ole aktiivisesti työnhaussa.

Suorahakua hyödynnetään tyypillisesti silloin, kun halutaan löytää erityisen vaativaan tai strategiseen rooliin paras mahdollinen osaaja, esimerkiksi yrityksen johtotehtäviin tai spesialisteja, joista on pulaa. Myös luottamukselliset rekrytoinnit, joissa avointa ilmoitusta ei voida tehdä, toteutetaan usein suorahaun keinoin.

Suorahaku eroaa perinteisestä ilmoitushakusta siitä, että rekrytoija ottaa itse yhteyttä osaajiin. Headhunter kartoittaa kohdeyrityksiä ja -osaajia, ottaa yhteyttä potentiaalisiin kandidaatteihin ja arvioi heidän kiinnostustaan sekä sopivuuttaan rooliin.

Rekrytointi – Usein kysytyt kysymykset

Kuinka kauan rekrytointiprosessi kestää?

Tähän vaikuttaa tehtävä ja tilanne, mutta tyypillisesti rekrytointi vie noin 1–2 kuukautta alusta loppuun. Johdon tai erikoisasiantuntijan haku voi viedä pidempään (3–4 kk), kun taas suorien työntekijöiden rekrytointi saattaa onnistua parissakin viikossa.

Tärkeintä on varata riittävästi aikaa joka vaiheelle. Hosumalla tulee harvoin hyvää.

Miten saan enemmän hyviä hakijoita?

Varmista, että työpaikkailmoitus puhuttelee oikeaa kohderyhmää ja että se on näkyvillä oikeissa kanavissa.

Panosta työnantajamielikuvaan: jos yrityksesi tunnetaan hyvästä kulttuurista ja kehittymismahdollisuuksista, houkuttelet luontaisesti enemmän laatukandidaatteja.

Tarvittaessa voit myös hyödyntää suorahakua eli kontaktoida potentiaalisia osaajia suoraan esimerkiksi LinkedInissä. Aina parhaat eivät ole aktiivisesti työnhaussa, mutta saattavat innostua hyvästä tarjouksesta.

 

Miten varmistaa hyvä hakijakokemus?

Hyvä hakijakokemus rakentuu pienistä teoista: informoi hakijoita prosessin vaiheista, pidä kiinni luvatuista aikatauluista ja kohtele kaikkia kunnioittavasti.

Esimerkiksi haastattelussa kannattaa antaa myös hakijalle tilaa kysyä. Vuoropuhelu luo paremman kokemuksen kuin pelkkä tenttaus.

Muista viestiä myös niille, jotka eivät tule valituksi.  Henkilökohtainen kiitos ja lyhyt palaute jäävät hakijan mieleen positiivisesti, vaikka paikka ei tällä kertaa irtoaisi. Kannattaa muistaa, että tänään prosessissanne hylätyksi tuleva henkilö voi tulevaisuudessa olla juuri se tarvitsemanne huippiuosaaja tai vaikka suurimman asiakkaanne palkkalistoilla tekemässä ostopäätöksiä.

 

Kuinka kauan rekrytointiprosessi kestää?

Kuinka kauan rekrytointiprosessi kestää?

Tähän vaikuttaa tehtävä ja tilanne, mutta tyypillisesti rekrytointi vie noin 1–2 kuukautta alusta loppuun. Johdon tai erikoisasiantuntijan haku voi viedä pidempään (3–4 kk), kun taas suorien työntekijöiden rekrytointi saattaa onnistua parissakin viikossa.

Tärkeintä on varata riittävästi aikaa joka vaiheelle. Hosumalla tulee harvoin hyvää.

Miten saan enemmän hyviä hakijoita?

Miten saan enemmän hyviä hakijoita?

Varmista, että työpaikkailmoitus puhuttelee oikeaa kohderyhmää ja että se on näkyvillä oikeissa kanavissa.

Panosta työnantajamielikuvaan: jos yrityksesi tunnetaan hyvästä kulttuurista ja kehittymismahdollisuuksista, houkuttelet luontaisesti enemmän laatukandidaatteja.

Tarvittaessa voit myös hyödyntää suorahakua eli kontaktoida potentiaalisia osaajia suoraan esimerkiksi LinkedInissä. Aina parhaat eivät ole aktiivisesti työnhaussa, mutta saattavat innostua hyvästä tarjouksesta.

 

Miten varmistaa hyvä hakijakokemus?

Miten varmistaa hyvä hakijakokemus?

Hyvä hakijakokemus rakentuu pienistä teoista: informoi hakijoita prosessin vaiheista, pidä kiinni luvatuista aikatauluista ja kohtele kaikkia kunnioittavasti.

Esimerkiksi haastattelussa kannattaa antaa myös hakijalle tilaa kysyä. Vuoropuhelu luo paremman kokemuksen kuin pelkkä tenttaus.

Muista viestiä myös niille, jotka eivät tule valituksi.  Henkilökohtainen kiitos ja lyhyt palaute jäävät hakijan mieleen positiivisesti, vaikka paikka ei tällä kertaa irtoaisi. Kannattaa muistaa, että tänään prosessissanne hylätyksi tuleva henkilö voi tulevaisuudessa olla juuri se tarvitsemanne huippiuosaaja tai vaikka suurimman asiakkaanne palkkalistoilla tekemässä ostopäätöksiä.