Case: Junnikkalan Oulun saha
Rima korkealla rekrytoinneissa
Junnikkalan saha investoi uuden tuotantolaitoksen Ouluun ja sahan rekrytoinnit haluttiin tehdä laadukkaasti ja Junnikkalan näköisesti. Yhtiö erottuu alallansa poikkeuksellisella työnantajabrändillään, ja tavoitteena ei ollut enempää eikä vähempää kuin rakentaa yrityksestä alueen vetovoimaisinta työpaikkaa. 35-henkisen tuotantolaitoksen henkilöstön rekrytointiin kumppaniksi valikoitui modernin rekrytoinnin edelläkävijä Notarec. Lue mitä puolivuotinen yhteistyö piti sisällään ja miten kunnianhimoinen projekti saatiin menestyksekkäästi aikataulussa maaliin.
Kalajokinen Junnikkala Oy on yksi maailman moderneimmista mekaanisen puunjalostusteollisuuden yrityksistä. Noin 170 junnikkalalaista työllistävällä yksityisomisteisella sahayhtiöllä on Kalajoen lisäksi saha myös Oulaisissa ja uusi laitos valmistumassa Ouluun 2023. Oulun laitosinvestoinnin myötä Junnikkalan tuotantomäärä tulee tuplaantumaan ja henkilöstö kasvaa useilla kymmenillä.
Kun Junnikkalassa lähdettiin suunnittelemaan Oulun laitoksen 35-henkisen porukan rekrytointia, tunnistettiin heillä nopeasti, että tueksi kaivataan laadukas ja kokonaisvaltainen rekrytointikumppani hoitamaan projekti kokonaisuudessaan. Junnikkalalle oli kumppania valitessa tärkeää, että rekrytointi hoidetaan alusta loppuun yksilöllisesti, Junnikkalan näköisesti ja laadukkaasti, ensiluokkainen hakijakokemus ja asiakkaan tarpeet aidosti huomioiden.
”Kun tapasimme ekaa kertaa Notarecilaisia, teistä välittyi aito halu kumppanuuteen ja miten tärkeänä piditte hankkeemme onnistumista & työnantajabrändimme laadukasta rakentamista. Notarecista huokuu mieletön yhdessä tekemisen meininki”, kommentoi Junnikkalan henkilöstöpäällikkö Johanna Ala-Pöntiö.
Yhteistyö käynnistettiin joulukuussa 2022, kun Notarecin Advisor ja osakas Anna-Maija Västilä (tuttavallisemmin Ama) lähti yhdessä Junnikkalan väen kanssa suunnittelemaan ja aikatauluttamaan koko puoli vuotta kestävän projektin kulun ja aikataulun. Ama kiteyttää yhteistyön alkutaipaleen seuraavasti:
”Uutta toimipaikkaa uuteen kaupunkiin perustettaessa Junnikkalassa nähtiin erityisen tärkeänä panostaa yhtiön tunnettuuteen ja työnantajabrändiin. Suunnittelimmekin heti aluksi kattavan rekrymarkkinoinnin kokonaisuuden yhteistyössä Junnikkalan markkinointikumppani Creamedian kanssa, aina kanavien ja sisältöjen suunnittelusta Oulun rekrykampanjasivun sisältöjen rakentamiseen.
Toteutimme Notarecin toimesta Junnikkalassa myös työntekijäkokemuskartoituksen, jossa syvähaastateltiin henkilöstöä eri toiminnoista ja toimipaikoilta Junnikkalan yrityskulttuurin kirkastamiseksi ja sanoittamiseksi. Näiden haastatteluiden pohjalta saimme nostettua arvokkaita aitoja työntekijäkokemuksia myös rekrymarkkinoinnin tueksi.
Tämän jälkeen lähdimme yhdessä tarkentamaan haettavat positiot ja henkilömäärät tehtävänkuvauksineen niin toimihenkilöille kuin työntekijöillekin, sekä suunnittelimme koko rekryprosessin kulun. Pidimme maaliskuussa myös aivan huipun JobCorner -rekrytapahtuman BusinessOulun puitteissa, missä Junnikkalaan oli tutustumassa toista sataa yhtiön työmahdollisuuksista kiinnostunutta.”
Kuvassa vasemmalta: tehdaspäällikkö Antti Kyröläinen, rekrytointikumppani Anna-Maija Västilä,
henkilöstöpäällikkö Johanna Ala-Pöntiö, toimitusjohtaja Kalle Junnikkala
Oulun tehtaan toimihenkilöiden rekryprosessi toteutettiin helmi-maaliskuussa ja työntekijöiden haut sekä haastattelut maalis-huhtikuussa, ja viimeisetkin työsopimukset oli tehty toukokuun kuluessa. Hoituipa samalla useammat toimihenkilörekrytoinnit myös Junnikkalan muille toimipaikoille.
Rekrytoija Ama huolehti rekryprosessin kulusta ja hakijakokemuksesta kokonaisvaltaisesti, välittäen noin neljälle sadalle hakijalle Junnikkalan yrityskulttuuria alusta lähtien. Ama vastasi kaikesta Junnikkalan hakijaviestinnästä ennen ja jälkeen haastatteluiden, ensimmäisistä tutustumishaastatteluista sekä 2. kierroksen haastatteluista yhdessä Junnikkalan väen kanssa. Ama sekä rekrytointiin osallistuneet Junnikkalan edustajat pääsivätkin tutustumaan mahtavaan porukkaan huipputyyppejä, sillä kaikkinensa Oulun 35 henkilön valintaa edelsi Aman toimesta 112 ensimmäisen kierroksen haastattelua, ja yhdessä Junnikkalan poppoon kanssa vielä 81 toisen kierroksen haastattelua.
Ehdokkaiden haastattelukokemukseen haluttiin panostaa yhtä lailla niin toimihenkilö- kuin työntekijäpositioissakin. Kahvikupposten äärellä juteltiin hakijalähtöisesti työarjesta, tehtävistä sekä palkkauksesta, ja haastattelukysymysten ohella aikaa varattiin myös rennolle keskustelulle sekä hakijoiden kysymyksille. Ehdokkailta saatiinkin kiitosta erityisesti selkeästä hakuprosessista & hyvästä viestinnästä, rennoista haastattelutilanteista, sekä yksilöllisestä ja ehdokkaan huomioivasta rekrykokemuksesta.
Rekryvalintojen jälkeen Ama hoiti Junnikkalan puolesta työtarjousten ja työsopimusten teon sekä niiden läpikäynnin henkilöiden kanssa, hakijaviestinnän ei tällä kertaa valituksi tulleille, sekä muut tarvittavat käytännön asiat esim. oppisopimuskoulutusten hallinnointiin liittyen. Junnikkalan väki on päässyt toivottamaan tervetulleeksi nyt jo useamman uuden tiimiläisen, ja loppu Oulun henkilöstö hyppää remmiin lokakuussa 2023.
Henkilöstöpäällikkö Johanna on kuluneen kevään yhteistyöhön varsin tyytyväinen:
”Tällaisen massiivisen, niin tuotannon kuin asiantuntijapositioita sisältävän rekryprojektin toteuttaminen on jo itsessään valtava työ. Lisäksi meidän Junnikkalan rima on korkealla, ja haluamme että henkilöstöön panostetaan jo rekrytointivaiheesta lähtien. Pystyimmekin heti alusta asti luottamaan täysin, että rekrytointi hoituu Notarecin toimesta laadukkaasti ja tehokkaasti.
Tiiviissä yhteistyössä Amasta tuli kuin yksi meistä junnikkalalaisista – työskentely oli koko ajan sujuvaa ja tarvittaessa yllättäviinkin tilanteisiin reagoitiin joustavasti. Aman antama panos koko rekryprosessin hallinnoinnissa oli todella arvokasta, ja pystyin itse keskittymään muihin työtehtäviin. Lisäksi kun tähän projektiin liittyi myös oppisopimuskoulutusta ja uuden laitoksen alun asioita, Ama piti kaikki langat käsissä tuoden hyödyllisiä uusia näkökulmia ja huolehtien, että teimme päätöksiä riittävässä aikataulussa. Nyt jo näkee hyvän työn ja panostuksen hedelmää – kun työnjohtoa on aloittanut tehtävissään.”
Myös Junnikkalan Oulun tehdaspäällikkö Antti Kyröläinen komppaa henkilöstöpäällikkö Johannaa:
”Homma on toiminut Notarecin ja Aman kanssa tosi hyvin, kaiken hallinnoiminen olisi ollut hirveää yksinään. Koko rekryprosessi hoitui Aman toimesta napakasti, itselle jäi lopulta vain lopullinen päätöksenteko. Haastattelut yhdessä Aman kanssa sujuivat mukavasti ja oli arvokasta, kun sai näkemystä ja sparrausta ammattirekrytoijalta talon ulkopuolelta. Varsin tyytyväinen olen yhteistyön lopputulokseen!”
Kiinnostuitko Junnikkalan laudalta lyövistä työmahdollisuuksista? Tutustu Junnikkalaan työnantajana täältä!
Haluaisitko sinäkin nukkua yösi hyvin, tietäen että rekry- ja HR-tehtäväsi on hyvissä käsissä Aman tai muiden Notarecin ammattilaisten hoidettavana?
Houston, we have a pro – otapa yhteys toimariimme Sofiaan ja jutellaan lisää!