Skip to main content

📝 Vieraskynä: Tämä artikkeli on vieraskynä oppimisen ja työelämän muotoilun sekä opetuksen asiantuntijalta. Opettaja ja yrittäjä (Oppivisio) Karoliina Haataja käsittelee postauksessa aikuisten oppimisvaikeuksien tunnistamista, tukijärjestelmien rakentamista työorganisaatioissa sekä inklusiivisen työkulttuurin hyötyjä.

Oppimisvaikeudet eivät ole ongelma, vaan ominaisuus

Oppimisvaikeudet liitetään usein koulumaailmaan, mutta totuus kuitenkin on, että ne pysyvät ominaisuuksina myös myöhemmin. Oppimisvaikeudet eivät ole vain marginaalinen teema työelämässä, vaan työikäisistä joka viidennellä on diagnosoitu tai diagnosoimaton oppimisvaikeus tai neurokehityksellinen häiriö, kuten ADHD (Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden keskuksen tutkimus, 2023).

Kaikki me olemme erilaisia oppijoita. Meillä on omat vahvuutemme, tapamme oppia ja ne alueet, jotka ovat meille työläämpiä ja vaativat enemmän aikaa. Kuitenkin mikäli oppiminen, osallistuminen tai työskentely vaativat kohtuuttomasti voimavaroja, toistoja tai ihmisellä on kokemus, että oppiminen ei suju tai mene eteenpäin ponnisteluista huolimatta, voi kyseessä olla oppimisvaikeus. Oppiminen pohjautuu aivojen toimintaan ja siten myös oppimisvaikeudet perustuvat aivojen ja hermoston kehityksen erilaisuuteen. Näihin puolestaan vaikuttavat monet asiat perinnöllisyydestä ympäristöön. On kuitenkin hyvä muistaa että kaikki vaikeudet oppimisessa eivät ole varsinaisia oppimisvaikeuksia.

Varsinaisia erityisiä oppimisvaikeuksia on lukemisen, kirjoittamisen ja laskemisen vaikeudet. Myös erilaiset neuroepätyypilliset ominaisuudet pohjautuvat vastaavasti aivojen ja hermoston erilaisuuteen ja ovat vahvasti yhteydessä oppimiseen, osallistumiseen ja toimijuuteen. Näitä neurokehityksellisiä häiriöitä ovat esimerkiksi ADHD ja autismikirjo. Näissä ympäristöllä on todella iso merkitys: ne ilmenevät ennen kaikkea yksilön ja ympäristön välisessä vuorovaikutuksessa.

Kuitenkin diagnooseja tärkeämpää on muistaa, että oppimisvaikeudet eivät ole este oppimiselle, eivätkä ne kerro ihmisen älykkyydestä tai motivaatiosta. Kun oppimisen ja osallistumisen tukemiseen kiinnitetään huomioita, voidaan rakentaa yhdenvertaisempaa työkulttuuria, josta hyötyy sekä yksilö että koko työyhteisö ja organisaatio. Tällöin myös jokaisen vahvuudet ja potentiaali tulevat paremmin nähdyiksi.

Oppimisvaikeuksien tunnistaminen ja tukeminen

Oppimisen haasteet jäävät helposti tunnistamatta työelämässä. Emme välttämättä näe ulkoapäin, millaisten asioiden kanssa yksilö ponnistelee. Saatamme nähdä työntekijän vetäytyvän tai alisuoriutuvan, mutta emme näe, mitä sen taustalla on tapahtunut, kuten
esimerkiksi kirjoittamisen vaikeuksia tai pulmia sosiaalisten tilanteiden hahmottamisessa. Toisaalta vaikka työelämässä huomattaisiin oppimisen, työskentelyn tai osallistumisen haasteita, niitä ei osata yhdistää oppimisvaikeuksiksi.

On tärkeää muistaa, että oppiminen ja siten myös oppimisvaikeudet ilmenevät hyvin yksilöllisesti. Oppimisen vaikeudet voivat näkyä arjessa esimerkiksi keskittymisen pulmina, kuormittuneisuutena, muutosvastarintana (muutokset usein edellyttävät uuden oppimista), aikataulutushaasteina, viestintä-, vuorovaikutus- ja osallistumisvaikeuksina (esim. väärinkäsitykset, turhautumiset, vetäytyminen), pulmina tiedon vastaanottamisessa tai -käsittelyssä, tunteiden säätelyn haasteina, oman työskentelyn ja suunnittelemisen vaikeutena, työmuistin haasteina sekä toisaalta myös alisuoriutumisena, vaikka työntekijä olisikin hyvin osaava tai motivoitunut. Uusien asioiden sisäistäminen, uuden kehittäminen ja olemassaolevien taitojen ylläpitäminen yhtä aikaa voi tuntua kenestä tahansa toisinaan työläältä, mutta erityisen raskaalta monet työelämän vaatimukset tuntuvat ihmisestä, joka kamppailee oppimisvaikeuksien kanssa.

Oppimisen tukemiseen on olemassa monia keinoja, joita voisi luokitella seuraavasti:

  • Organisaation tietotaidon ja ymmärryksen lisääminen
  • Viestinnän ja ohjeiden selkeyttäminen
  • Ympäristön ja työn organisoinnin tukikeinot
  • Digitaaliset ja muut apuvälineet
  • Erilaiset oppimisen tavat
  • Yksilölliset tukiratkaisut
  • Sosiaalinen tuki ja inklusiivinen työyhteisö

Pienistä askeleista ja tukikeinoista on hyvä lähteä liikkeelle, mutta samalla on tärkeää muistaa, että erilaisten oppijoiden tukemisessa ei ole kyse vain yksittäisistä vinkeistä, vaan kulttuurin muutoksesta.

Oppimisvaikeuksien ymmärtäminen ja inklusiivisen työkulttuurin rakentaminen on organisaatiolle monin tavoin hyödyllistä

Helposti ajatellaan, että ongelma on ihmisessä, eikä siinä, että tukea oppimiseen ei ole tarjolla – vielä. Oppimisvaikeudet voivat ilman tukitoimia vaikuttaa kielteisesti yksilön työllistymiseen, työssä suoriutumiseen, siinä jaksamiseen sekä minäpystyvyyteen aiheuttaen monenlaisia kielteisiä tunteita. Inklusiivisuus tarkoittaa yksinkertaisimmillaan oppimisen ja osallisuuden vastusten poistamista ja saavutettavuutta niin, että kaikki voivat oppia ja osallistua tasavertaisesti. Inklusiivisuuden ja oppimisen tukemisessa kannattaa tarkastella etenkin seuraavia seikkoja:

  • keskustelukulttuuri ja ilmapiiri
  • rekrytointi
  • perehdytys
  • viestintä
  • käytännöt ja ohjeistukset
  • kieli
  • palautekulttuuri
  • fyysinen toimintaympäristö
  • digitaalinen toimintaympäristö
  • osallisuuden ja päätöksenteon prosessit

Oppimisvaikeudet vaikuttavat ja heijastuvat myös koko tiimin tai organisaation toimintaan. Oppimisen tukemisella ja erilaisuutta arvostavalla puheella voidaan vaikuttaa myönteisesti työntekijöiden sitoutumiseen, työnantajamielikuvaan sekä työntekijöiden pito- ja vetovoimaan. Oppimisvaikeuksien tunnistamisen ja ymmärtämisen merkitys tulee olemaan tulevaisuudessa yhä tärkeämpää, sillä tarve tuelle lisääntyy ja toisaalta työelämän muutokset, uusien taitojen oppiminen ja olemassa olevan osaamisen ylläpitäminen vaativat yksilöltä aiempaa enemmän. Inklusiivisen työkulttuurin rakentamisella voidaan vaikuttaa myös uusien ideoiden ja innovaatioiden syntyyn ja kehittymiseen sekä työntekijöiden osaamisen johtamiseen.

Oppimisvaikeuksien ymmärrys ja siten oppimisen tukeminen ovat suuressa roolissa työkykyjohtamisessa ja työkyvyn tukemisessa. Oppimisen tukemisella voidaan vaikuttaa ennaltaehkäisevästi työuupumusten, alisuoriutumisen, työmotivaation heikentymisen ja siten jopa sairauspoissaolojen määrään. Oppimisvaikeuksien ymmärrys ja oppimisen tuki vahvistavat uuden ajan johtajuutta ja työelämätaitojen tukemista työarjessa.

Ja vielä vinkki: aihetta kannattaa lähestyä ratkaisukeskeisesti, esimerkiksi kysymällä työntekijöiltä: Kuinka sinä opit ja osallistut parhaiten? On myös tärkeää tarjota kaikille työntekijöille tukea oppimiseen tai vaihtoehtoisia työskentelytapoja - kukapa ei hyötyisi selkeydestä, tärkeiden asioiden kertauksesta tai mahdollisuuksista vaikuttaa itse omaan työskentelyyn ja oppimiseen. Oppimisen tukemisella vahvistetaan työkykyä, onnistumista ja menestystä.

Ilmoittaudu myös webinaariimme, jossa Karoliina Haataja on vieraanamme keskustelemassa siitä, miten oppimisvaikeudet tulisi ottaa huomioon työyhteisössä. 

Karoliina Haataja on Oppivision perustaja, opettaja, kouluttaja ja työelämän muotoilija. Karoliinan missiona on Oppivisio-yrityksensä kautta tuoda oppimisvaikeuksien ymmärrys osaksi työpaikkojen arkea.

Notarec
Post by Notarec
Aug 26, 2025 8:33:47 AM