Miten valita oikea rekrytointikumppani

Käy läpi nämä 7 tärkeintä kysymystä

Kun rekrytoinnissa kiinnostaa hakijoiden määrän sijasta yrityksellesi sopivan tekijän löytäminen, kannattaa kääntyä rekrytoinnin asiantuntijan puoleen. Mutta kuka on juuri sinun yrityksellesi paras kumppani?

Kilpailluilla työmarkkinoilla ratkaisee, miten hoidat rekrytoinnit ja millainen on yrityksesi työnantajakuva ja yrityskulttuuri. Siksi ei ole aivan yhdentekevää, kuka rekrytointejasi hoitaa.

Kokosimme 7 kohdan listan asioista, joita kannattaa punnita, kun valitset rekrytoinnin kumppania.

1. Vahvistuuko yrityksesi työnantajakuva?

Rekrykumppani edustaa yritystäsi ja vaikuttaa siten vahvasti siihen kuvaan, joka yrityksestäsi syntyy. Monelle ehdokkaalle rekrytoijan jättämä muistijälki on ensimmäinen mielikuva, jonka potentiaalinen hakija yrityksestäsi saa. Voitko luottaa siihen, että rekryfirma vahvistaa yrityksesi brändiä ja positiivista työnantajamielikuvaa?

Rekryfirma saa yleensä rehellisempää ja avoimempaa palautetta yrityksestäsi kuin omat työntekijänne. Palaute on usein arvokasta tietoa työnantajamielikuvanne kannalta ja oikein hyödynnettynä myös oiva keino helpottaa tulevaisuuden rekrytointeja. Jakaako rekryfirma saamansa palautteen yrityksesi kanssa?

2. Ymmärtääkö kumppani liiketoimintaasi ja arvojasi?

Rekrykumppaniksi kannattaa valita ammattilainen, jolla on aito halu ja pyrkimys ymmärtää yrityksesi toimintaa. Tämä ei valitettavasti ole itsestäänselvyys.

Tutkaile, millaisia arvoja ja ajatusmaailmaa rekryfirma edustaa. Jos vastuullisuus ja innostavan yrityskulttuurin rakentaminen ovat tärkeitä yrityksessäsi, ovatko ne tärkeitä myös rekryfirmalle? Ymmärtääkö rekryfirma yrityksesi tavoitteita, ja huomioidaanko ne rekrytoinneissa?

3. Miellyttääkö viestinnän tyyli ja tapa?

Yhteensopivan ajatusmaailman lisäksi tärkeää on myös se, että yhteydenpito ja yhteistyö on sujuvaa. Rekryfirmalta voi ja pitää edellyttää hyvää ja aktiivista kommunikaatiota kaikissa rekrytoinnin vaiheissa. Eikä pelkästään yrityksesi suuntaan vaan myös hakijoiden suuntaan. Millaista mielikuvaa yrityksestäsi luo, jos hakijoille ei ehditä tai muisteta viestiä?

4. Saadaanko keskusteluihin oikeanlaisia henkilöitä?

Rekrytointiprosessin arvioinnissa oikea mittari on, onko keskusteluihin saatu oikeanlaisia henkilöitä – ei hakemusten runsas määrä.

Ilmoittelun ja mainonnan avulla tavoitetaan tyypillisesti aktiiviset hakijat. Saako rekryfirma aktivoitua myös passiivisia työnhakijoita? Jos ei, voivat sopivimmat tekijät jäädä löytämättä. Nykypäivänä suorahakua ei käytetä vain koodaajien tai toimitusjohtajien etsimiseen, vaan se on yleistynyt käytännössä kaikilla toimialoilla, kaikenlaisiin positioihin.

Rekrytoijille kertyy omaa verkostoa, joka voi olla hyödyksi rekrytoinnissa. Parhaassa tapauksessa kumppanisi kaikkien konsulttien verkostot auttavat rekrytoinnin onnistumisessa. Hyödyntääkö rekryfirma verkostojaan?

Selvitä myös, miten rekryfirma hoitaa ehdokkaiden karsinnan ja henkilöarvioinnit. Jos rekrytointeja hoidetaan kiireellä, käy helposti niin, että jatkoon pääsevät hakijat, jotka osaavat hakea töitä – eivät välttämättä ne, joilla olisi tehtävään eniten annettavaa. Asiantunteva kumppani auttaa varmistamaan, että oikeanlaiset ihmiset pääsevät jatkoon ja rekrytointi on tasalaatuista.

5. Kuuluuko kumppanista hyvää?

Jos yritykselläsi ei ole kokemusta rekryfirmasta, kannattaa tutustua referensseihin. Millaisia kokemuksia muilla on yrityksestä? Tutustu referensseihin, kysele kollegoiden kokemuksia, pyydä suosittelijoita. Parhaista kumppaneista kuuluu hyvää ihan pyytämättäkin. Myös hakijoiden kokemuksista kannattaa olla kiinnostunut – ne kertovat korutonta kieltään rekryfirman toiminnasta.

6. Hoitaako kumppani rekrytointiprosessia yrityksesi näköisesti?

Rekrytointikumppani voi tukea yrityksesi kasvua tehostamalla rekrytointiprosesseja ja luomalla hakijaverkostoja yrityksellesi.

Monilla yrityksillä on jo tänä päivänä työkalut rekrytoinnin toteuttamiseen hyvin ja laadukkaasti. Kykeneekö rekryfirma toimimaan yrityksesi järjestelmissä? Jos teillä ei ole omaa järjestelmää, onko kumppanilla hyvä järjestelmä?

Kartuttaako rekrytointi omaa hakijaverkostoanne vai rekryfirman tietokantaa? Jos rekryfirma auttaa kartuttamaan omaa ehdokasverkostoanne, siitä on hyötyä tulevissa rekrytoinneissa.

7. Saatko näkemystä yrityksesi kehittämiseen?

Parhaat kumppanit antavat arvokasta tietoa esimerkiksi yrityksesi asemoitumisesta kilpailijoihin nähden ja eri positioiden palkkatasosta.

Vaikka olisit pitkään toiminut saman firman kanssa, yhteistyötä ja kumppanin näkemyksiä kannattaa arvioida säännöllisesti. Millaisia kokemuksia reppuun on kertynyt matkan varrella? Miten haasteista on selvitty? Jaksaako kumppani edelleen olla innostunut yrityksesi toimeksiannoista?

Hyvä kumppani rohkenee haastaa ja tarjoaa raikkaita näkemyksiä. Valitse kumppani, joka tuottaa ideoita yrityksesi ja rekrytointi- ja HR-käytäntöjenne arviointiin ja kehittämiseen.

 

Kirjoittaja:

Sofia Järnström 

Founder & CEO

sofia@notarec.fi

Puh. +358 44 745 4492

 

Jätä yhteydenottopyyntö



No bullshit, no spam

Tilaa kuukausikirjeemme ja saat tuoreimmat henkilöstöjohtamisen ja rekrytoinnin näkemykset sähköpostiisi. Jaamme kirjeessämme vinkkejä, näkemyksiä, tietoa ja ajankohtaisia ajatuksia, joista taatusti hyödyt.

Tilaa kuukausikirjeemme


Lue lisää

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä artikkelit

0 Kohdetta