Harjoittelijan opit asiantuntijamyynnistä

Lukuaika alle 2 minuuttia

Asiantuntijamyynti blogikirjoituksen artikkelikuvaAloitin elokuun alussa asiantuntijamyynnin työharjoittelun Notarecilla. Opintojeni aikana minulla heräsi kiinnostus henkilöstöalaa kohtaan ja huomasin harjoittelupaikkoja hakiessani, että Notarec hakee asiantuntijamyynnin harjoittelijaa. Olin aiemmin koulussa suunnannut opintoni enemmän markkinoinnin, kuin henkilöstöosaamisen suuntaan ja ajattelin, että tässä olisi hyvä mahdollisuus oppia modernista HR:stä ja rekrytoinnista, sillä myyjän tulee tietenkin tietää palveluista ja osata niitä asiakkaalle avata voidakseen myydä niitä tehokkaasti sekä vakuuttavasti.  

Ennen työharjoitteluani oletinkin, että homma toimii kutakuinkin samalla tavalla kuin aikaisemmissa työtehtävissäni. Asiakaskontaktoinnin osalta homma onkin tavallaan samanlaista. Aiemmissa työtehtävissäni en ole kuitenkaan päässyt tekemään samanlaista pohjatyötä kuin mitä tällä hetkellä potentiaalisten asiakkaiden löytämiseen pääsen tekemään. Olen oppinut erilaisten liidien kautta löytämään yhteistä toimintakenttää meidän toimintamme ja asiakasyritysten välille. Se on vähän kuin salapoliisityötä ja oikeastaan aika hauskaa.   

”Asiantuntijamyynti on vähän kuin salapoliisityötä, täytyy pyrkiä löytämään yhteistä toimintakenttää meidän ja potentiaalisten asiakkaiden välille.”

Suurin ero asiantuntijapalveluiden myymisessä onkin se, että palveluihin tutustuminen on ollut paljon kattavampaa, ja samalla monimutkaisempaa, kuin perustuotteeseen tutustuminen ja aina pääsee oppimaan lisää. Itse myyntipuhelut asiakkaiden kanssa ovat ennemminkin keskusteluja, kuin sitä että myyjä soittaa ja yrittää myydä. Meillä pääasiassa asiakkaat ovat IT-alan toimijoita ja mahtavaa on se, että pääsen jatkuvasti kuulemaan ja oppimaan miten eri yrityksissä toimitaan ja mitä kiinnostavia projekteja on meneillään. Myös lisääntyvä tieto siitä, minkälaisia asioita asiakkaita Notarecin palveluissa kiinnostaa ja keskustelut erityyppisten ihmisten kanssa lisäävät omaa ammattitaitoa sekä itsevarmuutta myyntitilanteissa. Eli tekemällä oppii!

”B2B myynti on monimutkaisempaa kuin B2C myynti, mutta keskustelut asiakkaiden kanssa ovat antoisia ja mielenkiintoisia.”

 

Kirjoittanut:

Veera Nousiainen
Business Development Specialist

Veera Nousiainen Notarec

veera@notarec.fi
+358 40 836 1065

LinkedIn kuvake Veeran LinkedIn

Muita blogiartikkeleita


0 Kohdetta